Ten pierwszy raz. Czasem mitologizowany, innym razem zupełnie rozebrany z symboliki – brudny i niechciany. Pierwsze doświadczenia seksualne to niezmiennie jeden z ulubionych tematów reżyserów. Wybieramy 10 filmów o seksualności nastolatków, które po prostu trzeba zobaczyć.

Już 11 marca na ekrany polskich kin wejdzie film Bang Gang: A Modern Love Story. Debiutanckiemu obrazowi francuskiej reżyserki, Evy Husson, daleko do typowej historii miłosnej. W Bang Gang poznajemy grupę nastolatków. Dwie przyjaciółki, George i Laetitia, zabijają nudę i uciekają od samotności, przesiadując w domu Alexa, którego matka wyjechała na kilka miesięcy do Maroka. Między George a Alexem dochodzi do zbliżenia, chłopak w przeciwieństwie do George traktuje jednak stosunek jedynie jako nic nieznaczącą przygodę. George, starając się sprowokować zazdrość Alexa i po prostu odreagować, proponuje znajomym śmiałą grę. Jedyną obowiązującą zasadą jest brak zasad. Wszyscy sypiają ze wszystkimi, wyzbywają się imprezowych i seksualnych zahamowań. Po prostu doprawione używkami swingers party w wydaniu nastolatków. Jest ostro i kontrowersyjnie, ale Husson nie stara się szokować na siłę – raczej pokazać swoich bohaterów z bliska i bez uprzedzeń. Na chwilę przed premierą Bang Gang pochylamy się nad innymi filmami o doświadczeniach seksualnych nastolatków. Wybieramy 10 obrazów, które pokazują temat z różnej perspektywy.

 

UKRYTE PRAGNIENIA – reż. Bernardo Bertolucci, 1996

Jeden z najbardziej zmysłowych, a przy tym nienachalnych filmów z lat 90. Subtelna erotyka, pozbawiona patosu często nadużywanego w ostatniej dekadzie XX wieku, sprawia, że Ukryte pragnienia starzeją się bardzo dobrze – wciąż zachwycają, a nie bawią. Imponujący wizualnie obraz Bertolucciego to historia kilkunastoletniej Lucy – już nie dziewczynki, ale zdecydowanie jeszcze nie kobiety. Lucy przyjeżdża do Toskanii – miejsca, w którym żyła kiedyś jej zmarła matka – z nadzieją, że odnajdzie biologicznego ojca. Pobyt we Włoszech będzie okazją by dojrzeć: nie tylko mentalnie, ale i cieleśnie.

 

PORKY’S – reż. Bob Clark, 1982

Nie byłoby amerykańskich komedii o nastolatkach w stylu American Pie, gdyby nie kultowy już Porky’s. Akcja toczy się w latach 50. Grupie miejscowych chłopaków z Angel Beach czas upływa głównie na wygłupach, podglądaniu dziewczyn pod prysznicem i marzeniach o odwiedzeniu klubu ze striptizem. Warto obejrzeć choćby młodą Kim Cattrall, później najbardziej znaną z roli Samanthy w Seksie w wielkim mieście. Już w Porky’s Catrall może się pochwalić rolą wyzwolonej dziewczyny.

 

DZIECIAKI – reż. Larry Clark, 1995

Bezpruderyjny, szokujący, a dziś uznawany za kultowy, choć wciąż mocny w przekazie – taki jest film Larry’ego Clarka Dzieciaki. Historia Telly’ego, który upodobał sobie deflorację dziewczyn oraz grupki jego bliższych i dalszych znajomych, dla których na pierwszym miejscu są imprezy, narkotyki, alkohol i oczywiście seks. Sytuacja komplikuje się, gdy Jennie, która również została rozdziewiczona przez Telly’ego, dowiaduje się, że jest nosicielką wirusa HIV.

 

MUSTANG – reż. Deniz Gamze Ergüven, 2015

Na ekranach polskich kin Mustang pojawi się dopiero w kwietniu, ale film zaskarbił już sobie uznanie publiczności i krytyków na licznych festiwalach. Porównywany do Przekleństw niewinności również opowiada o grupie dorastających sióstr, których wolność zostaje mocno ograniczona. Wszystkie problemy pojawiają się, gdy dziewczyny świętują na plaży koniec roku szkolnego i zaczynają niewinnie flirtować z kolegami z klasy. W niewielkiej miejscowości koło Stambułu wybucha skandal. Babcia i wujek dziewczynek decydują się podjąć nadzwyczajne środki ostrożności – zamieniają dom w twierdzę, próbują zamienić dziewczynki w przykładne kandydatki na żony i wreszcie – wydać je za mąż. Pragnienie wolności i niezależności, seksualne poszukiwania, pierwsze uczucia, aranżowane małżeństwa – to wszystko pojawia się w turecko-francuskim obrazie.

 

MŁODA I PIĘKNA – reż. François Ozon, 2013

Pierwsze doświadczenia seksualne różną mogą mieć formę. W filmie Ozona główna bohaterka, Isabelle, traci dziewictwo podczas wakacji. Po powrocie do Paryża zaczyna pracować jako ekskluzywna prostytutka. Francuski reżyser nie tłumaczy dokładnie motywów bohaterki, pozwala nam za to obserwować uważnie introwertyczną i żyjącą podwójnym życiem Isabelle.

 

PRZEKLEŃSTWA NIEWINNOŚCI – reż. Sofia Coppola, 1999

Melancholia, niewinna zmysłowość, mrok, śmierć. Coppola hipnotyzuje widza od pierwszego kadru i na pewno zdecydowanie pomaga jej w tym zespół Air odpowiedzialny za soundtrack. Tragiczna historia pięciu sióstr Lisbon była dla Sofii Coppoli przepustką do kariery; to dzięki temu filmowi młoda reżyserka przestała być traktowana przede wszystkim jako córka legendarnego ojca. Przekleństwa niewinności to film o gorzko-słodkim, uzależniającym smaku.

 

BEZTROSKIE LATA W RIDGEMONT HIGH – reż. Amy Heckerling, 1982

Kolorowe, beztroskie, pikantne lata spędzone w kalifornijskim liceum. W komedii Heckerling sporo soczystych scen, które inspirowały kolejnych reżyserów. Choćby moment, w którym Linda wychodzi z basenu. Przyjemny, lekki film na wieczór z przyjaciółmi i dużą dawką popcornu.

 

PALO ALTO – reż. Gia Coppola, 2013

Skoro była już mowa o Sofii Coppoli, teraz czas na Gię. Kolejna kobieta z filmowego klanu chwyta za kamerę i wychodzi jej to całkiem nieźle. Wnuczka Francisa Forda i bratanica Sofii stara się również wnieść coś do kina. Jak jej to wyjdzie? Zobaczymy, na razie w roku 2013 dostaliśmy ciekawy debiut – Palo Alto. Niby historia jakich wiele, wprost z amerykańskiego liceum, ale Coppola potrafiła opowiedzieć ją subtelnie i błyskotliwie. A do tego w rolach głównych James Franco i Emma Roberts. Czekamy na więcej.

 

JUNO – reż. Jason Reitman, 2007

Znów amerykańskie przedmieścia. Tym razem poznajemy szesnastoletnią Juno, która… jest w ciąży. Co odróżnia film Reitmana od mnóstwa produkcji o podobnej tematyce? Przede wszystkim brak usilnego moralizatorstwa. Reitman nie przeklina pierwszych, niezbyt odpowiedzialnych seksualnych doświadczeń, nie stygmatyzuje swoich bohaterów, a z widzów nie wyciska łez. Opowiada o dojrzewaniu w zabawny i mądry sposób.

 

MY, DZIECI Z DWORCA ZOO, reż. Uli Edel, 1981

Ekranizacja jednej z najbardziej skandalizujących książek ubiegłego wieku. Berlin, początek lat 80., szare blokowiska, zadymione undergroundowe kluby, toalety publiczne, które służą dzieciakom jako miejsce do narkotycznej ucieczki od rzeczywistości i ona – Christiane F. Pierwsze seksualne odkrycia, prostytucja, heroina i ścieżka muzyczna od Davida Bowie’go. Film, który trzeba zobaczyć.

Fot. materiały prasowe

Wybór Enter The Room

Instagram enter The Room

object(stdClass)#947 (3) { ["error_type"]=> string(23) "OAuthRateLimitException" ["code"]=> int(429) ["error_message"]=> string(179) "You have exceeded the maximum number of requests per hour. You have performed a total of 1315 requests in the last hour. Our general maximum limit is set at 500 requests per hour." }

Sorry something went wrong. Here is the possible list of errors:

  • Error loading user profile items