Rowery uważane są za jedne z tańszych środków transportu, stąd też wzięła się ich popularność. Obecnie jednak ich ceny potrafią też przyprawić o zawrót głowy, zwłaszcza jeśli interesują nas rowery elektryczne. Ale dlaczego nie zainwestować, skoro możemy polepszyć swoją kondycję i odciążyć środowisko?

Niekwestionowanym liderem w użytkowaniu rowerów jest Holandia. Ten środek transportu jest tam równie ważny jak samochód, a ilość ścieżek rowerowych imponująca. Również Niemcy są przyjaznym miejscem dla rowerzystów. Nikogo tam nie dziwi widok urzędnika państwowego mknącego na rowerze. Świetnymi drogami i trasami rowerowymi mogą się także pochwalić kraje skandynawskie czy Hiszpania, a we Francji znajduje się jedna z największych wypożyczalni rowerów, za to w Chinach tych pojazdów jest podobno więcej niż ludzi.

A jak Polacy zapatrują się na wycieczki rowerowe? Według Centrum Badań Opinii Społecznej70% Polaków przemieszcza się rowerem. Pojazd ten jest wybierany z różnych względów. Jedni skuszą się na niego, bo nie chcą tracić pieniędzy na bilety, inni nie chcą tracić czasu na stanie w korkach, więc wybierają szybsze i wygodniejsze rozwiązanie. Bicyklem można też po prostu pojeździć dla przyjemności i dla zdrowia albo dlatego, że nie szkodzi to środowisku.

Niektórych mogło zachęcić pojawienie się aplikacji Endomondo. Odpalamy na smarfonie program i jedziemy przed siebie, a na liczniku widzimy coraz więcej pokonanych kilometrów i spalonych kalorii. Później z dumą możemy pochwalić się swoimi dystansami na portalach społecznościowych. Na wzrost liczby osób, która zamienia cztery kółka na dwa, miało też wpływ pojawienie się wypożyczalni rowerów Veturilo. Jest to tani i wygodny sposób, a my już nie musimy się martwić, że w domu nie mamy miejsca na przechowywanie roweru.

bike ebike rower2

To nie koniec argumentów zachęcających do wskoczenia na rower. Pojawia się rower elektryczny, czyli e-bike. Wygląda zasadniczo jak każdy inny rower, dodatkowo jest jednak wyposażony w silnik, baterię i kontroler. Silnik, który jest umieszczony w jednym z kół, uruchamia się, kiedy tylko zaczniemy pedałować. Żeby pojazd zadziałał, wystarczy go naładować, a to na jak długo starczy baterii zależy, od jakości roweru. Za pomocą kontrolera można wybrać moc, z jaką będziemy się poruszać. Do pewnej prędkości możemy poruszać się bez używania własnych mięśni, dzięki czemu unikniemy zmęczenia, co jest znacznym udogodnieniem dla starszych osób. Kontrolowanie prędkości jest bardzo podobne do sterowania przerzutkami klasycznego roweru. Sami decydujemy, jaką prędkość wybrać, w zależności od zmęczenia bądź terenu, po którym jedziemy. Jeśli dotrzemy do celu, wystarczy nacisnąć hamulec i rower się zatrzyma. To wszystko sprawia, że e-bike świetnie się nadaje do jazdy w mieście, kiedy wszyscy stoją w korkach, a my możemy jechać ze świadomością, że nie szkodzimy środowisku.

Utrzymanie takiego roweru jest znacznie tańsze od utrzymania samochodu. Urządzenie to ma też korzystny wpływ na nasze zdrowie fizyczne. Pojawił się także pomysł rehabilitacji elektrorowerem, ponieważ podczas jazdy nie jest wymagany taki wysiłek jak przy normalnym rowerze a stawy i układ krwionośny nie są obciążone. Pomimo tego, że w Polsce przeważają standardowe jednoślady, popularność rowerów elektrycznych rośnie. Organizowane są targi, na których można uzyskać odpowiedź na wszelkie nurtujące nas pytania odnośnie tego typu rowerów oraz dowiedzieć się, gdzie można skorzystać z jazdy testowej, bo i takie atrakcje są oferowane. 

bike ebike rower7

Wybór e-bike'ów jest naprawdę duży. Najbardziej znane firmy sprzedające innowacyjne pojazdy to Gepida, Geobike, Kreidler czy Riese und Müller. Produkty ostatniej z firm dostępne są niestety tylko za granicą. Jeśli natomiast jesteśmy wybredni, możemy stworzyć spersonalizowany rower. Taką opcje proponuje na przykład sklep halarowerowa.pl.

„Najbardziej istotnym elementem przebudowy jest personalizacja, która ma miejsce w momencie poznania oczekiwań klienta. Nie każdy rower elektryczny stworzony przez producenta będzie spełniał wymagania klienta: moc silnika standardowo to 250W – my posiadamy silniki od 250W do 1000W; baterie stosowane tradycyjnie mają niewielkie pojemności – na naszych można przejechać kilkadziesiąt kilometrów więcej na jednym ładowaniu. Ponadto: ktoś, kto ma dobry rower i nie chce się go pozbywać, może go przebudować na rower elektryczny. Dodatkowo miejsce na trzymanie kolejnego roweru jest ograniczone. Zbudowanie roweru elektrycznego to różnica nawet 40% ceny względem gotowych rowerów elektrycznych”  mówi Piotr Bartkowski ze sklepu halarowerowa.pl w Warszawie.

Innym rozwiązaniem na stworzenie wymarzonego roweru jest dodanie kilku drobnych akcesoriów, ale za to efektownych. „Jeśli mamy już rower, to istnieje cała masa super przydatnych gadżetów. Na pewno lampki. Gama jest tak szeroka, że każdy nawet najbardziej wybredny rowerzysta znajdzie coś dla siebie. Mamy oświetlenie dla dziewczyny lubiących słodkie wzory i kolory np. lampkę w niebieskie kwiatki czy świecącą w kształcie serduszka, jednocześnie spełniającą swoje funkcje bezpieczeństwa na drodze. Mocne oświetlenie dla lubiących jeździć po lesie i bezdrożach, eleganckie i dyskretne lampki dla szosowców. Błotniki to kolejna rzecz, którą można dodać do roweru, raz ze względów praktycznych, dwa np. w miejskich czy trekkingowych rowerach, czarny błyszczący element dodaje klasy. Siodełko to też bardzo ważny element stylu, jednak ono zazwyczaj jest już w zestawie, więc co najwyżej można je wymienić na bardziej stylowe albo bardziej miękkie. W miejskich rowerach panuje również moda na kosze z ozdobnymi wyściółkami. Teraz można tak dokupić, akcesoria żeby wszystko do siebie pasowało, można niemalże samemu zaprojektować styl roweru” – mówi Agnieszka Bobruk z warszawskiego sklepu rowerowego Alltheway.

bike ebike rower6

Dodatkowo oprócz wyboru podstawowych części roweru, można zdecydować się także na fotelik dla dziecka i wyruszyć na przejażdżkę z małym podróżnikiem. Czy jest to bezpieczne dla dzieci? „Są to produkty w 100% bezpieczne. Dopuszczalna masa dziecka to 22 kg. Później zazwyczaj dziecko już samo potrafi jeździć na swoim jednośladzie. Na pewno elektryka pomaga w jeździe z pociechą, kiedy masa pojazdu wzrasta o kilkanaście kilogramów” – dodaje Piotr Bartkowski.

Choć w Polsce z jednośladów korzysta duża grupa osób, to nie znaczy, że nasz kraj jest przystosowany do dogodnej jazdy. Najczęściej wymieniane utrudnienia to brak ścieżek rowerowych oraz zbyt wąskie pobocza, co wiąże się z zagrożeniem ze strony kierowców. Oczywiście stan dróg też pozostawia wiele do życzenia. Miejmy nadzieję, że pójdziemy tropem innych państw i w końcu będziemy w czołówce krajów przyjaznych rowerzystom. 

bike ebike rower3

Fot. pexels.com, unsplash.com, pinterest.com

Wybór Enter The Room

Instagram enter The Room

object(stdClass)#951 (3) { ["error_type"]=> string(23) "OAuthRateLimitException" ["code"]=> int(429) ["error_message"]=> string(179) "You have exceeded the maximum number of requests per hour. You have performed a total of 1174 requests in the last hour. Our general maximum limit is set at 500 requests per hour." }

Sorry something went wrong. Here is the possible list of errors:

  • Error loading user profile items