Historia boli, nawet po latach. Traumy jednego pokolenia chytrze zakorzeniają się w podświadomości kolejnych generacji. Poczucie winy jest dziedziczne, nawet po upływie dekad rodzi kompleksy i frustracje. To stara się pokazać w swoim najnowszym filmie Petr Zelenka, odwołując się do konferencji monachijskiej, podczas której zadecydowano o losach Czechów bez ich udziału. Zelenka nie zamierza jednak dramatyzować, zamiast tego stawia na humor, ironię i absurd. I próbuje Czechów z ich kompleksów leczyć, a nie jeszcze bardziej pogrążać.

Hitler, papuga, sekrety – to tylko kilka składników groteskowej historii, którą serwuje tym razem uznany reżyser i scenarzysta Petr Zelenka („Rok diabła”, „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie”, „Bracia Karamazow”). Czeski filmowiec przedstawia nam Pavela – dziennikarza, który cierpi na wypalenie i przechodzi właśnie kryzys wieku średniego. Wszystko zmienia się, gdy Pavel trafia na gorący temat. Dowiaduje się, że podczas konferencji monachijskiej, w której uczestniczyli Neville Chamberlain, Benito Mussolini, Adolf Hitler i Édouard Daladier, na sali był ktoś jeszcze. A może słowo „ktoś” to w tym wypadku przesada, bo mowa o… papudze. A jak wiemy papugi lubią naśladować głosy, które słyszą. Okazuje się, że ta należąca do premiera Francji wciąż żyje, ma się dobrze i równie dobrze pamięta to, co usłyszała. Pavel decyduje się więc na dość drastyczny krok i porywa podstarzałą papugę Daladiera. A to tylko początek, bo dziennikarz wpląta się w niezłą polityczną aferę.

Zelenka bierze się za temat, który w jego kraju wciąż budzi wiele negatywnych emocji. Czesi do dziś nie mogą sobie wybaczyć, że nie stawili Niemcom oporu zbrojnego. Tylko, czy warto w nieskończoność rozgrzebywać te same sprawy? Czy zakorzenienie w przeszłości czasem nie przynosi nam więcej złego niż dobrego? Jak rozliczać się z wstydliwymi wydarzeniami, które każdy kraj ma na swoim koncie? Czy można pozwolić sobie na zapomnienie? Czy można kształtować swoją tożsamość w oparciu o porażki? I jak w ogóle traktować historię, która przecież wciąż zapisywana jest od nowa, nieraz koloryzowana, ugłaskiwana, manipulowana, wykorzystywana do bieżących celów?

3 Petr Zelenka Zagubieni gutek film film premiera recenzja

„Zagubieni” poruszają kwestie istotne nie tylko dla Czechów, ale w szerszym kontekście ważne właściwie dla wszystkich Europejczyków. Bo ze świecą w ręku szukać państwa, które w XX wieku niczym nie zawiniło; które nie ma sobie absolutnie nic do zarzucenia. Zelenka idealnie przeplata w swojej opowieści poważne tony z farsowymi brzmieniami. Bawi się konwencją dokumentu, kręci komedię o tym, o czym wielu czeskich reżyserów obawiało się nakręcić nawet dramat. Bierze pod włos kompleksy rodaków i rozprawia się z narodowymi mitami.

Czeski filmowiec zaprasza widza do świata parodii, w którym absurd goni absurd. W „Zagubionych” pojawiają się znane postaci grające samych siebie czy osoby, którym do ich filmowych odpowiedników bardzo blisko; fikcja swobodnie miesza się z faktami. W końcu czy w realnym świecie zawsze mamy gwarancję, że fakt jest faktem? Wydaje się pytać Zelenka.

„Zagubionych” na ekranach polskich kin można oglądać już od 14 października. Redakcja enter the ROOM objęła patronat medialny nad tytułem.

1 Petr Zelenka Zagubieni gutek film film premiera recenzja

Fot. materiały prasowe

Wybór Enter The Room

Instagram enter The Room

object(stdClass)#958 (3) { ["error_type"]=> string(23) "OAuthRateLimitException" ["code"]=> int(429) ["error_message"]=> string(179) "You have exceeded the maximum number of requests per hour. You have performed a total of 1006 requests in the last hour. Our general maximum limit is set at 500 requests per hour." }

Sorry something went wrong. Here is the possible list of errors:

  • Error loading user profile items