Między 15 a 22 listopada nie będzie lepszego miejsca dla wszelkich kinomanów i wielbicieli Azji niż Warszawa. W ramach jedenastej już edycji Festiwalu Filmowego Pięć Smaków będzie można przyjrzeć się bliżej azjatyckiemu kinu i w jego pełnej różnorodności. 

Na zaostrzenie apetytu wybór filmów z Bhutanu i zestaw obrazów od azjatyckich klasyków. Jako pierwsze danie sekcja poświęcona laureatom Azjatyckich Nagród Filmowych, dzięki której będzie można zobaczyć te obrazy, które w ubiegłym roku urzekły już krytyków i publiczność. Najbardziej pożądane danie główne to z pewnością konkurs „Nowe Kino Azji”, w ramach którego pokazane zostaną odważne i nieszablonowe zarówno pod względem formalnym, jak i tematycznym najświeższe filmy azjatyckich twórców. Na dokładkę retrospektywa Ann Hui, uznanej reżyserki, która tworzy nieprzerwanie od lat 70. A na deser sekcja Roman Porno dedykowana eksperymentalnemu japońskiemu kinu erotycznemu. Tak w olbrzymim skrócie rysuje się program tegorocznego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków. To jednak tylko część propozycji organizatorów. Na które filmy i wydarzenia warto w tym roku szczególnie zwrócić uwagę? Zdradzamy wam nasze redakcyjne typy.

 

MIÓD DLA DAKINI

Obraz młodej bhutańskiej reżyserki Dechen Roder ma w sobie coś z baśni, kina noir i buddyjskiej przypowieści. Roder nie traci jednak sprzed oczu całkiem realnych i aktualnych problemów swojego kraju. „Miód dla Dakini” to historia śledztwa prowadzonego w odległym klasztorze. Główną podejrzaną jest młoda, piękna kobieta, której lokalni mieszkańcy przypisują nadprzyrodzone zdolności. Reżyserka bazuje na opowieściach o dakiniach, czyli kobietach buddach, traktowanych też jako personifikacje żeńskiej energii seksualnej. Dziewczyny te często spotykały się z ostracyzmem społecznym i były oskarżane o czary. Historia serwowana przez Roder, choć silnie umiejscowiona w konkretnych realiach, europejskim widzom może skojarzyć się z opowieściami o procesach czarownic, ale i całkiem współczesnym wykluczaniem i dominowaniem kobiet przez patriarchat. „Miód dla Dakini” doskonale wpisuje się też w dyskusję nad rolą kobiet w różnorodnych religiach.

Pokazy:

18 listopada, 17:45, Kino Muranów

19 listopada, 17:45, Kino Muranów

 2 festiwal pieciu smakow nowe horyzonty

NOCE BANGKOKU

Katsuya Tomita portretuje ciemną stronę wielokulturowego Bangkoku. Miasta wyzyskiwaczy i wyzyskiwanych, przesiąkniętego manipulacją, pełnego sprzeczności. To tu spotykają się dawni kochankowie. Luck jest dziś ekskluzywną prostytutką specjalizująca się w obsłudze bogatych japońskich turystów. Dzięki pracy utrzymuje nie tylko siebie, ale i rodzinę mieszkającą w wiosce niedaleko granicy z Laosem. Ozawa właśnie przyjechał do Tajlandii szukać pracy. To gorzka historia miłości, dla której nie ma szans na powodzenie, ale i solidna, wielowymiarowa, pesymistyczna analiza społeczna.

Pokazy:

19 listopada, 18:00, Kinoteka

21 listopada, 19:30, Kinoteka

 3 festiwal pieciu smakow nowe horyzonty

MARLINA: ZBRODNIA W CZTERECH AKTACH

Wariacja wokół klasycznej formy westernu z główną bohaterką szukającą sprawiedliwości na czele. Skojarzenia z „Death Proof” czy „Kill Bill” Quentina Tarantino uprawnione, z tym że „Marlina: Zbrodnia w czterech aktach” ma w sobie o wiele większą dawkę autentyzmu i szczerości. Mouly Surya, jedna z najbardziej obiecujących indonezyjskich reżyserek, czyni bohaterką swojego filmu mieszkającą samotnie wdowę. Pewnej nocy do jej domu wejdzie kilku bandytów. Jeden z nich nie wyjdzie żywy. I tak rozpocznie się krucjata protagonistki.

Pokazy:

19 listopada, 21:15, Muranów

21 listopada, 17:00, Kinoteka

 

ZŁOTY KUZYN

Małżeństwa wśród bliskich krewnych wciąż uchodzą za poprawne i zgodne z tradycją w wielu miejscach świata. Przekonają się o tym Tsheten i Sonam. Dziewczyna i chłopak dorastali razem i zawsze się przyjaźnili. Gdy podrosną, ich rodzice zdecydują, że choć łączą ich więzy krwi, Tsheten i Sonam powinni zostać małżeństwem. Obraz Kesanga P. Jigme podbił serca publiczności w Bhutanie, teraz ma szansę przyciągnąć również polskich widzów.

Pokaz:

20 listopada, 19:30, Kinoteka

 

TAJEMNICA

Podczas tegorocznego festiwalu będzie można zobaczyć kilka filmów Ann Hui. Przygodę z kinem chińskiej reżyserki warto rozpocząć od jej debiutu, czyli filmu „Tajemnica” z roku 1979. To niepokojąca opowieść o Hongkongu, w którym ścierają się tradycje, niedoleczone traumy i pędząca w zawrotnym tempie nowoczesność. Punktem wyjścia dla fabuły było prawdziwe morderstwo, o którym rozpisywała się prasa. Bohaterka „Tajemnicy”, Lin, prowadzi śledztwo, które naprowadzi ją na ludzi wciąż hołdującym starodawnym chińskim obrzędom. Film Hui nie jest jednak prostym thrillerem, a wielowymiarowym obrazem, w którym reżyserka błyskotliwie mówi o historycznym bagażu, który dźwiga jej kraj.

Pokazy:

18 listopada, 11:00, Muranów

22 listopada, 17:00, Muranów

 5 festiwal pieciu smakow nowe horyzonty

RZEKA CZASU

Nowy film Yanga Chao to przede wszystkim uczta dla oczu w pełnym tego sformułowania znaczeniu. Zdjęcia Marka Lee Ping-binga do „Rzeki czasu” zostały nagrodzone Srebrnym Niedźwiedziem w Berlinie. Trudno o lepszy sposób na przyjrzenie się majestatycznym chińskim krajobrazom, niż wybranie się na seans „Rzeki czasu”. Film Chao ma jednak o wiele więcej do zaoferowania. To historia kapitana statku transportowego, w którego ręce trafia notes pełen zapisków kogoś, kto dawno temu przemierzał dokładnie tę samą trasę. Gdy wraz z głównym bohaterem udamy się w górę rzeki Jangcy, będziemy mieć okazję jeszcze raz przekonać się, że podróż to nie tylko suma przemierzonych kilometrów.

Pokazy:

16 listopada, 20:15, Kinoteka

19 listopada, 13:00, Kinoteka

 4 festiwal pieciu smakow nowe horyzonty

ZAPISKI Z PRZYJAŹNI

Jeśli macie wrażenie, że przyjaźni, a w szczególności kobiecej przyjaźni, nie poświęca się wystarczająco miejsca na ekranie, docenicie film Dereka Tsanga. Chińskiemu reżyserowi udało się z pełną autentycznością oddać wyraziste, skrajne emocje towarzyszące okresowi dojrzewania. Wraz z główną bohaterką wspominamy jej nastoletnie lata oraz wchodzenie w dorosłość i obserwujemy ewolucję relacji między przyjaciółkami z dzieciństwa. W tle opowieści Chiny – również rozdarte między skrajnościami.

Pokazy:

15 listopada, 18:00, Kinoteka

18 listopada, 15:30, Kinoteka

 

WILGOTNI KOCHANKOWIE

Ogromnie polecamy całą sekcję Roman Porno dedykowaną japońskiemu eksperymentalnemu kinu erotycznemu. Wśród proponowanych obrazów nie można przeoczyć zwłaszcza „Wilgotnych kochanków” Tatsumiego Kumashiro. To dzieło, któremu z całą pewnością można nadać miano kultowego, uznawane za jeden z ważniejszych japońskich filmów XX wieku. Historia rozgrywająca się na prowincji, wśród nadmorskiego krajobrazu, zachwyca od strony wizualnej i nie tylko. Piątka bohaterów będzie próbować miłości w najróżniejszych kompilacjach, a jednocześnie starać się zaleczyć samotność, pozbyć się strachu i zyskać jakiś wymiar wolności. To erotyka na najwyższym poziomie.

Pokaz:

17 listopada, 22:00, Muranów

 

DANWEN XING: DZIENNIK. AWANGARDA W CHINACH 1993-2003

Festwiwal Filmowy Pięć Smaków to również różnorodne wydarzenia towarzyszące. My szczególnie polecamy wystawę w MSN skupiającą prace Danwen Xing. Za sprawą „Dziennika” przeniesiecie się do Chin lat 90. I poznacie tamtejszą awangardę. Xing fotografowała artystów, reżyserów, muzyków i najróżniejszych twórców, którzy pod koniec lat 80. zostali zepchnięci przez władzę do podziemia. To ważny głos na temat niezależności kultury, ale i bardzo osobiste wizualne zapiski artystki.

Wystawa:

16 listopada, 17:00, oprowadzanie po wystawie i pokaz filmów Wu Wengwuang (cała wystawa potrwa do 7 stycznia 2018)

 

KOLACJE POP-UP W KINOTECE

Skoro mowa o festiwalu Pięć Smaków, nie mogło zabraknąć bardziej dosłownej interpretacji tytułu i możliwość rozsmakowania się nie tylko w azjatyckim kinie, ale i kuchni. Wraz z The Cool Cat i Powidoki Bistro organizatorzy zapraszają na kolacje inspirowane tytułami z festiwalu. Warto być wtedy w Kinotece.

Kolacje:

Kolacja z The Cool Cat „Yamato, Kalifornia” 16 listopada o 20:00, kawiarnia Kinoteki

Kolacja z Powidoki Bistro „Po nitce do kłębka” 17 listopada o 20:00, kawiarnia Kinoteki

Fot. materiały prasowe

Instagram enter The Room

Sorry something went wrong. Here is the possible list of errors:

  • Error loading user data