Na Instagramie hashtag #polishgirl został użyty już ponad 42 miliony razy! Skąd tak wielka jego popularność, jakie dziewczyny go stosują, w jakim kontekście i czy chcemy się z nim identyfikować? Sprawie postanowiła przyjrzeć się bliżej reżyserka związana z Papaya Films – Iwona Bielecka, która stworzyła krótki dokument. Zadałyśmy twórczyni kilka pytań.

Pod hashtagiem #polishgirl znajdziemy głównie posty, w których dziewczyny odnoszą się do swojej urody – pokazują wypielęgnowane ciała, twarze, włosy, paznokcie. Dlaczego to właśnie urodę młode polskie internatutki postanowiły lansować jako swój znak rozpoznawczy? Skąd aż tak wielka popularność hashtagu? I czy pod hasłem #polishgirl może kryć się o wiele szersze spektrum znaczeń? Na te pytania stara się odpowiedzieć w swoim dokumencie Iwona Bielecka, a nam opowiada krótko o kulisach powstawania filmu.

Skąd pomysł, by zająć się tematem dziewczyn używających hashtagu #polishgirl?

Iwona Bielecka: Pomysł powstał w głowach czwórki bardzo kreatywnych osób: Małgorzaty Drozdowskiej, Agnieszki Klimczak, Barbary Niedzieli i Radosława Smorga. Sama wcześniej nie szukałam inspiracji do filmów w social mediach, ale gdy dowiedziałam się o skali zjawiska #polishgirl wydało mi się to bardzo ciekawe i warte zgłębienia.

1 polishgirl iwona bielecka zofia krawiec

Co Twoim zdaniem łączy te dziewczyny i skąd tak wielki fenomen #polishgirl? 

Iwona Bielecka: Myślę, że dziewczyny, które używają hashtagu #polishgirl robią to, by zwiększyć zasięgi swojego postu, jest to też pewnie jakiś sposób na określenie siebie, swojego selfie. Byłam bardzo ciekawa skąd się wziął ten hashtag i kto pierwszy go użył. Niestety Instagram nie pozwala na przeszukiwanie po dacie, ale na Twitterze jest to możliwe. Pierwszy raz 26.12.2010 r. profil Please smile Justin napisał „@justinbieber #Polishgirl !! <3” dzień później ktoś inny napisał „KOCHAM CIĘ BIEBS bo jestem twoją #PolishGirl <3”. Po czasie odkryłam, że mniej więcej w tym samym momencie Justin Bieber wydał singiel Latin Girl”. Na 90% jestem pewna, że to polskie fanki Justina Biebera, które chciały zwrócić na siebie jego uwagę i odnieść się do tytułu piosenki, zaczęły tagować się właśnie w ten sposób.

2 polishgirl iwona bielecka zofia krawiec

Według jakiego klucza starałaś się dobrać bohaterki filmu i jakie konteksty tym samym wprowadzić?

Iwona Bielecka: Chciałam pokazać jak najszerszy przekrój dziewczyn. Paulina i Ewa dopiero zaczynają swoją przygodę z Instagramem. Są nastolatkami i ciekawi je wszystko to, co kobiecie: ciuchy, make-up. Sylwia Nowak to influencerka, która ma ponad 146 tysięcy obserwatorów, zarabia na social mediach, ma podpisane stałe kontrakty z markami i ma za sobą fazę pokazywania roznegliżowanych zdjęć w celu zdobycia nowych followersów. Zofia Krawiec używa Instagrama jako środka wyrazu artystycznego, jest trochę poza marginesem. Chciałam pokazać jak różne są dziewczyny, które używają #polishgirl i jak różne pobudki nimi kierują. 

5 polishgirl iwona bielecka zofia krawiec

Iwona Bielecka

Fot. materiały prasowe

Instagram enter The Room

object(stdClass)#937 (3) { ["error_type"]=> string(23) "OAuthRateLimitException" ["code"]=> int(429) ["error_message"]=> string(178) "You have exceeded the maximum number of requests per hour. You have performed a total of 952 requests in the last hour. Our general maximum limit is set at 500 requests per hour." }

Sorry something went wrong. Here is the possible list of errors:

  • Error loading user profile items