„Ktoś zadzwonił i zapytał mnie, co myślę o Picasso. Odpowiedziałem, że nigdy nie myślę o Picasso, myślę tylko o Palomie” – powiedział kiedyś Andy Warhol. Paloma Picasso należała do najbliższych przyjaciół ekscentrycznego prekursora pop-artu. Nie była jednak tylko przelotną muzą Warhola, świecąc światłem odbitym zawdzięczanym nazwisku. Talent i wyrazisty charakter zapewniły jej status ikony i przedsiębiorczej projektantki.

Z czerwoną szminką nie rozstaje się od 6. roku życia. To jej znak rozpoznawczy. Zmywa ją tylko wtedy, gdy chce pojawić się gdzieś incognito. Zdecydowany kolor ust doskonale oddaje silny charakter córki jednego z najsłynniejszych malarzy XX wieku. Jako dziecko Paloma była bardzo spokojna. Potrafiła godzinami towarzyszyć ojcu, gdy malował i nie odezwać się nawet słowem. W tym czasie zajmowała się swoimi szkicami. Mimo talentu plastycznego nie chciała zostać malarką. Obawiała się, że będzie porównywana do ojca.

Sztuka była częścią jej świata od zawsze. Nie mogło być inaczej, w końcu jej ojcem był Pablo Picasso, a matką Françoise Gilot – malarka i pisarka. Przyszła projektantka dorastała w domu przepełnionym przedstawicielami ówczesnej bohemy.

Paloma i Pablo Picasso, fot. Françoise Gilot, źródło: n-tv.de 

Paloma w języku hiszpańskim oznacza gołębia. Imię to otrzymała na cześć słynnego symbolu pokoju zaprojektowanego przez Pabla Picasso dla Międzynarodowej Konferencji Pokojowej w Paryżu w roku 1949. Picasso po wojnie silnie zaangażował się w ruchy lewicowe i pokojowe. Konferencja miała miejsce w tym samym roku, w którym jego córka przyszła na świat. Dziewczyna wielokrotnie była portretowana przez ojca, na przykład na obrazie „Paloma z pomarańczą”. Jak już wspomniałam, nie chcąc iść w ślady rodziców, Hiszpanka przestała rysować w wieku 14 lat. Zaczęły interesować ją inne rzeczy. Już jako nastolatka odkryła w sobie pasję do biżuterii. Pasję, która nie ograniczała się do podkradania i przymierzania w tajemnicy kosztowych naszyjników matki, choć to też – jak opowiadała później w wywiadzie dla Style.com. Zaczęła zgłębiać specjalistyczną wiedzę na temat projektowania biżuterii i stosunkowo szybko wkroczyła do świata mody.

Picasso z dziećmi, Françoise Gilot, źródło: arts-wallpapers.com; Paloma, źródło: fashionencyclopedia.com

Zaczęła od projektowania kostiumów. Było to w roku 1968, w Paryżu, czyli w czasie studenckich protestów i przemian obyczajowych. Wtedy właśnie nastoletnia jeszcze Paloma Picasso spędzała długie godziny na pchlich targach, szukając kamieni o ciekawych kształtach i kolorach, następnie tworzyła z nich swoją pierwszą biżuterię. Projekty pokazała jednemu ze swoich przyjaciół – Yves Saint Laurentowi. Projektant zaproponował jej stworzenie serii akcesoriów, które miały towarzyszyć jednej z jego kolekcji. Paloma stała się mu wyjątkowo bliska – w jego życiu spełniała zarówno rolę muzy, jak i powierniczki. Córkę Picassa i kreatora łączyła zarówno pasja do mody, jak i miłość do Marrakeszu. Współpraca z francuskim prekursorem otworzyła Palomie drzwi do kariery. Już w 1971 roku artystka zaczęła projektować biżuterię dla greckiej firmy Zolotas. Efekty przyniosły jej uznanie krytyków, którzy docenili jej autentyczny talent. Paloma wyszła z cienia ojca i zyskała więcej pewności siebie jako projektantka. Lata 70. i 80. to była jej era. Ekscentryczność, odwaga i oryginalność sprawiły, że szybko wkroczyła do artystycznego świata. Uwielbiał ją nie tylko Saint Laurent, swoich wielbicieli miała też po drugiej stronie oceanu. Zaliczał się do nich między innymi Andy Warhol, który uwielbiał fotografować piękną Palomę.

Paloma Picasso & Yves Saint Laurent, źródło: theredlist.com

Stała się ikoną emanując glamour i kochającą estetykę retro. Wybierała stylizacje osadzone w trendach, ale też sylwetki nawiązujące do mody lat 40. Do tego odważne kapelusze. W jej strojach widoczna była dekadencja lat 70. i iberyjskie korzenie. Czerwona szminka i kruczoczarne włosy były jak sygnatura. Projektantka była bardzo konsekwentna w swoich modowych wyborach. Konsekwentna i nieprzewidywalna. Mówiła: „Czasami wychodzę z domu bardzo wystrojona tylko po to, żeby kupić chleb za rogiem. Ubieram się dla własnej przyjemności”. 

Picasso od zawsze miała w sobie to, co Francuzi nazywają Jolie laide. Kobiety obdarzone tą trudną do zdefiniowania cechą niekoniecznie wpisują się w obowiązujący kanon urody, ale dzięki swojemu charakterowi i prezencji, wykraczają poza modowe konwenanse i robią znacznie większe wrażenie niż klasyczne piękności. Przykład? Diane Vreeland, Anjelica Huston czy Charlotte Gainsbourg.

Od 1980 roku Paloma jest projektantką biżuterii marki Tiffany&Co. O jej istotnym wpływie na modę lat 70., 80. i 90. pisała Anne Stegemeyer w trzeciej części książki Who's Who in Fashion.

Paloma Picasso & Andy Warhol, źródło: theredlist.com 

Zanim zaczęłam projektować na poważnie, projektowałam sama siebiePicasso opowiadała w wywiadzie dla The New York Times. Projektowanie dla Tiffany’ego z pewnością było „na poważnie”. Artystka była bardzo podekscytowana możliwością współpracy z amerykańską firmą. Biżuteria Palomy to wyraziste kształty, głębokie kolory, masywność. Picasso sięgnęła po złoto, duże kamienie, metal, perły. Projekty Palomy do dziś znajdują się w ofercie Tiffany&Co, a w zeszłym roku świętowano 35-lecie jej pracy dla tej marki jubilerskiej. Jej kultowa biżuteria została szczegółowo opisana w książce Johna Loringa Tiffany's 20th Century: A Portrait of American Style. Projektantka ma na koncie także własną markę. Pod nazwą Paloma Picasso ukazały się perfumy, akcesoria, kosmetyki. Istnieje również tańsza linia o nazwie By Paloma Picasso.

theredlist.com 

Picasso osiągnęła w branży modowej zarówno sukces komercyjny, jak i uznanie krytyki. Był jednak moment, gdy schowała się przed światem. Stało się tak po śmierci jej ojca w roku 1973. Załamana kobieta podobno godzinami wpatrywała się w obrazy artysty i czuła się bardzo przytłoczona, jak opowiadała dziennikarzom The New York Times. Po podziale majątku między rodzeństwem zajęła się organizacją muzeum Picasso w Paryżu. Potem próbowała swoich sił w filmie. W roku 1974 zagrała u Waleriana Borowczyka w Opowieściach niemoralnych. Córka Picassa na ekranie była tak piękna, że krytycy porównywali ją do… najlepszych obrazów jej ojca. Paloma wróciła jednak do projektowania i przemysł modowy może być jej za to wdzięczny. Działała na wielu płaszczyznach – gdy wypuszczała na rynek swój pierwszy zapach, zaprojektowała również opakowanie, stworzyła kampanię reklamową i wystąpiła jako modelka. Po drugiej stronie obiektywu stanął Richard Avedon.

Jeśli chodzi o życie uczuciowe, to najpierw związała się z reżyserem Rafaelem Lopezem-Campbilem. Przed ołtarzem stanęła w odważnej, biało-czerwono-czarnej sukni, którą zaprojektował Yves Saint Laurent. Na nieoficjalną część uroczystości wybrała strój od młodego wtedy Karla Lagerfelda. Picasso i Lopez rozstali się po 21 latach małżeństwa. Obecnie mężem projektantki jest francuski lekarz Eric Thévenet.

Fot. Xavier Martin, źródło: xaviermartin.com; fot. Andy Warhol, źródło: theredlist.com 

Po roku 2000 kreatorka zwolniła tempo i przeniosła się do Szwajcarii. Zajęła się założoną przez siebie fundacją, która ma promować dzieła jej rodziców. To dziś jej najważniejszy cel. Paloma Picasso obawiała się pójść w ślady ojca, znalazła swoje własne medium, również wizualne. W swoich wyborach była nowatorska. I tak, jak Pablo zrewolucjonizował świat sztuki, Paloma odcisnęła swój ślad w świecie mody. Stylistyka lat 70. i 80. straciłaby wiele na wyrazistości, gdyby w branży nie pojawiła się wychowana wśród artystów, kochająca awangardę Paloma Picasso.

Paloma Picasso Xavier Martin, źródło: xaviermartin.com 

Instagram enter The Room

Sorry something went wrong. Here is the possible list of errors:

  • Error loading user data